VDI
مقایسه سخت افزار VDI: تین کلاینت در مقابل زیرو و تیک کلاینت

وقتی صحبت از زیرساخت دسکتاپ مجازی می شود، مدیران انتخاب‌های زیادی دارند. ممکن است درباره تفاوت‌های بین گزینه‌های نرم‌افزار VDI، پروتکل‌های نمایش از راه دور یا تمام مجوزهای موجود در این مورد فکر کرده باشید.

فهرست مطالب:

هنگام استقرار VDI، باید بدانید که دسکتاپ مجازی شما روی چه سخت افزاری اجرا می شود.
برای میزبانی از دسکتاپ‌های مجازی، شما انتخاب‌های زیادی دارید: تین کلاینت‌ها و زیروکلاینت‌ها.

درک مزایا، چالش‌ها و هزینه‌های گزینه‌ سخت افزاری VDI به شما کمک می کند تا انتخاب درستی داشته باشید.
استقرار VDI متکی بر ارتباط بین یک قطعه سخت افزاری یا دستگاه کلاینت و یک سرور پشتیبان است. کلاینت درخواست را به سروری که از راه دور میزبانی می‌شود، مانند مرکز داده یک سازمان، ارسال می‌کند. سرور درخواست را برآورده کرده و از طریق اتصال شبکه که معمولاً اینترنت است به دستگاه کلاینت متصل می‌شود.

vdi

با VDI، سیستم عامل دسکتاپ مجازی روی سرور میزبانی می‌شود و کاربر نهایی با رابط دسکتاپ مجازی خود به صورت محلی در کلاینت تعامل دارد. ارتباط بین کلاینت و سرور از طریق یک پروتکل نمایش راه دور انجام می‌شود. درخواست از کلاینت به سرور منتقل و سپس اطلاعات بر روی دسکتاپ مجازی کاربر ارائه می‌شود. در این معماری سرور سرویس گیرنده، هدف این است که کاربر نهایی بتواند با دسکتاپ مجازی خود به گونه‌ای تعامل داشته باشد که گویی یک دسکتاپ محلی است که روی کلاینت میزبانی می‌شود.

تفاوت‌های کلیدی بین تیک کلاینت‌ها، تین کلاینت و زیروکلاینت

تین کلاینت‌ها برای انجام محاسبات کامل به اتصال شبکه به سرور مرکزی متکی هستند و پردازش زیادی روی خود سخت افزار انجام نمی‌دهند. Zero Client سخت افزار Thin Client را با نیاز به نرم افزار محلی یک قدم جلوتر می‌برد. هر دوی این گزینه‌های سخت‌افزار VDI با کتیک کلاینت‌ها که اساساً رایانه‌های شخصی سنتی هستند که تمام عملکردهای یک سرور را روی خود دسکتاپ انجام می‌دهند، متفاوت هستند. سازمان‌ها همچنین می‌توانند رایانه‌های شخصی قدیمی را تغییر کاربری دهند تا آن‌ها را به یک نوع تین کلاینت تبدیل کنند.

تیک کلاینت‌ها

استفاده از تیک کلاینت‌ها برای مجازی سازی دسکتاپ امکان پذیر است، اما بسیاری از سازمان ها این مسیر را انتخاب نمی کنند زیرا اغلب سخت افزار کلی را کاهش نمی دهد و به همه نرم افزارهای محلی نیاز دارد. اگر از رایانه‌های شخصی سنتی برای اتصال به دسکتاپ های مجازی استفاده می کنید، بسیاری از مزایای VDI مانند کاهش مصرف برق، مدیریت متمرکز و افزایش امنیت را دریافت نمی‌کنید.

از آنجایی که تیک کلاینت اساساً یک رایانه شخصی کامل است و نرم افزار تین کلاینت را اجرا می‌کند، معمولاً هزینه بیشتری نسبت به تین کلاینت دارد. بعلاوه، تیک کلاینت‌ها دارای هارد دیسک و پورت‌های رسانه‌ای هستند که امنیت آن‌ها را نسبت به تین کلاینت‌ها کمتر می‌کند. در نهایت، تین کلاینت‌ها نسبت به تیک کلاینت‌ها به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند، اگرچه گاهی اوقات مشکلات سخت افزاری تین کلاینت می‌تواند منجر به تعویض کل دستگاه شود.

تین کلاینت‌ها

با سخت افزار تین کلاینت، دسکتاپ‌های مجازی در مرکز داده میزبانی می‌شوند و تین کلاینت به سادگی به عنوان یک پایانه برای سرور پشتیبان عمل می‌کند. تین کلاینت‌ها معمولاً به راحتی نصب می‌شوند، دسترسی به برنامه‌ها را ساده‌تر می‌کنند، امنیت را بهبود می‌بخشند و نیازهای سخت‌افزاری را کاهش می‌دهند.

تین کلاینت

تین کلاینت‌ها کوچک و ساده هستند، بنابراین هر چه ویژگی‌های پیشرفته تری اضافه کنید، گران تر می‌شوند. هنگام انتخاب تین کلاینت‌ها باید در نظر بگیرید که آیا به قابلیت‌هایی مانند 3 بعدی، کنفرانس ویدیویی و پشتیبانی چند مانیتور نیاز دارید یا خیر. همچنین باید پروتکل نمایش از راه دور و میزان پردازش نمایشگر را در نظر بگیرید.

تین کلاینت‌ها علاوه بر ارزان بودن، باید مدیریت متمرکزی نیز ارائه دهند. برای مثال، می‌توانید به‌طور خودکار سیاست‌های نمایه کاربر را برای گروه‌هایی از تین کلاینت‌ها با پیکربندی‌های مشابه اعمال کنید.

همچنین، سخت‌افزار VDI باید برای کارکنان جدید فناوری اطلاعات و پرسنلی که در دفاتر راه دور هستند،ساده باشد تا بتوانند آن را مستقر کنند.
کمپانی‌های ارائه دهنده تین کلاینت‌ و زیروکلاینت‌ عبارتند از HP، Dell، IGEL، LG، N Computing و غیره.

زیروکلاینت

زیرو کلاینت‌ها حتی مقرون به صرفه تر از تین کلاینت‌ها هستند. این‌ها دستگاه‌های سرویس گیرنده‌ای هستند که نیازی به پیکربندی ندارند و چیزی روی آن‌ها ذخیره نمی شود.
بنابراین مزایای این نوع سخت افزار VDI چیست؟ اول از همه، زیروکلاینت می‌تواند ارزان‌تر از تیک کلاینت‌ها و تین کلاینت‌ها باشد. بعلاوه، آن‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

زیروکلاینت

با این حال، یک یا دو نکته وجود دارد: این که کاربران زیروکلاینت اغلب نیازی به مدیریت یا نگهداری ندارند، همیشه درست نیست. برخی از محصولات به نرم افزار یا حافظه و منابع دیگر نیاز دارند. علاوه بر این، زیروکلاینت‌ها تمایل دارند که اختصاصی باشند و تنها از یک پروتکل نمایش راه دور پشتیبانی کنند، بنابراین سازمان‌ها می‌توانند با قفل کمپانی مواجه شوند. بسیاری از سازمان‌ها به دسکتاپ‌های مجازی نیاز دارند که انعطاف‌پذیرتر باشند و تا حدودی به اجزای دسک‌تاپ محلی دسترسی داشته باشند.

موارد استفاده تیک،تین و زیروکلاینت‌ها

وقتی نوبت به انتخاب تیک کلاینت‌ها در مقابل تین کلاینت ها یا زیروکلاینت‌ها می رسد، متخصصان فناوری اطلاعات باید هزینه و الزامات مدیریتی را برای استقرار VDI خود در نظر بگیرند.

Zero Clientها برای کاربری‌هایی امنیتی مناسب‌تر هستند، زیرا نرم افزار کمی وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد که بتواند نقاط دسترسی را ارائه دهد.

تین کلاینت‌ها برای مواردی که کارمندان به تجربه کاربری قوی نیاز دارند اما آماده استفاده از دستگاهی غیر از یک رایانه شخصی آشنا هستند و IT دانش مدیریت دستگاه های تین کلاینت را دارد عالی هستند. سازمان‌های کوچک‌تر اغلب تین کلاینت‌ها را می‌پذیرند، زیرا ممکن است بودجه کمتری داشته باشند یا فقط دستگاه‌های ساده‌تری را بخواهند که به نرم‌افزار زیادی نیاز ندارند.

تین کلاینت‌ها نیز اغلب برای خدمت به گروه‌های کاربری خاص در یک سازمان استفاده می شوند، مانند یک بخش طراحی که تنها به یک برنامه برای کار خود نیاز دارد. سایر کاربردهای برتر برای تین کلاینت‌ها شامل محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی است، جایی که متخصصان پزشکی یا دانشجویان باید از دستگاه‌های مشترک یا دسک‌تاپ به برنامه‌ها دسترسی داشته باشند.

از سوی دیگر، تیک کلاینت‌ها اغلب برای مواردی که کارمندان به مزایای تجهیزات جانبی اضافی یا گزینه‌های نرم‌افزاری گسترده نیاز دارند، بهتر هستند. تیک کلاینت‌ها همچنین می‌توانند در سازمان‌هایی که دسک‌تاپ‌های مجازی به‌عنوان گزینه‌ای جایگزین برای دسک‌تاپ‌های معمولی کاربران بر حسب نیاز – مانند سناریوهای فاجعه یا زمانی که یک کارمند به یک رایانه قرض‌دهنده نیاز دارد، به خوبی کار کنند.

اما صبر کنید، گزینه‌های سخت‌افزاری VDI بیشتری نسبت به تیک کلاینت‌ها در مقابل تین کلاینت یا زیروکلاینت وجود دارد. در عصر موبایل امروزی، کاربران می‌توانند از تبلت‌ها یا گوشی‌های هوشمند برای اجرای دسکتاپ‌های مجازی استفاده کنند یا حتی با وصل کردن یک دستگاه USB به کامپیوتر، از راه دور به دسکتاپ ها دسترسی پیدا کنند. گزینه‌هایی مانند دستگاه جیبی UD IGEL می تواند برای مواردی که کارگران در حال حرکت به دسترسی از راه دور نیاز دارند، مناسب باشند.

با سرعت شبکه بیشتر و وضوح صفحه نمایش بهبود یافته، تبلت‌ها اکنون وظیفه ارائه یک دسکتاپ مجازی را بر عهده دارند. به عنوان مثال، کارگران و مدیران بسیار متحرک، کاندیدهای خوبی برای اتصال به VDI از طریق iPad اپل هستند. با این حال، به یاد داشته باشید که تبلت ها ماوس را ارائه نمی دهند و بسیاری از برنامه‌های کاربردی ویندوز برای رابط لمسی مناسب نیستند.

اگر به استفاده از VDI فکر می‌کنید و تبلت ها در این مرحله برای شما دارای فناوری بسیار بالایی هستند، ممکن است بازیافت رایانه‌های شخصی قدیمی را برای استفاده به عنوان تین کلاینت در نظر بگیرید. این باعث صرفه جویی در پول می شود، فقط مطمئن شوید که نامزدهای رایانه شخصی شما خیلی قدیمی نیستند، در غیر این صورت عملکرد گرافیکی خوبی ارائه نمی‌دهند و ممکن است مستعد شکست باشند.

منبع:https://bit.ly/3ofpMTd

https://cutt.ly/7YyyVea

https://tinyurl.com/yss9uatt

راه اندازی تینکلاینت،ویندوز مخصوص تینکلاینت،قیمت تینکلاینت،خرید تینکلاینت،خرید تینکلاینت،کاربرد تینکلاینت،معایب تین کلاینت،سیستم عامل تینکلاینت،تفاوت تینکلاینت و زیروکلاینت،قیمت تینکلاینت،نمایندگی تینکلاینت،تینکلاینت ارزان،انواع تینکلاینت