سرور
سرور چیست و سرورها چه کار می‌کنند؟

سرورها مینی کامپیوترهای قدرتمندی هستند که برای ذخیره، پردازش و مدیریت داده‌ها، دستگاه‌ها و سیستم‌های شبکه ساخته شده‌اند.

سرورها موتورهایی هستند که با ارائه منابع و دستگاه‌های شبکه، به سازمان‌ها نیرو می‌دهند. برای مشاغل، سرورها مقیاس پذیری، کارآیی و قابلیت تداوم کسب و کار را ارائه می‌دهند. اکثر مشاغل سرور دارند؛ اما آیا می‌دانید در واقع چه کاری انجام می‌دهد؟

سرور
سرور

اندازه واقعی برخی از آن‌ها می‌تواند باعث ترس و دلسردی مردم از درک آنچه انجام می‌دهند، شود. سرور نقش مهمی در فناوری تجارت ایفا می‌کند. برای اینکه بتوانید داده‌ها را در شبکه خود ذخیره کنید ، باید یک سرور به درستی تنظیم کنید.

سرور چگونه کار می‌کند؟

هر بار که از اینترنت استفاده می‌کنید به یک از ان‌ها دسترسی دارید. وقتی URL را در مرورگر وارد می کنید، کامپیوتر،مینی کامپیوترو زیروکلاینت شما با سرور میزبان آن وب سایت ارتباط برقرار کرده است. داده‌ها را روی دستگاه شما می‌کشد. این یک نگاه ساده به نحوه عملکرد این فرآیند است.

یک URL وارد می‌کنید و مرورگر وب شما یک صفحه وب درخواست می‌کند.
مرورگر وب یک آدرس اینترنتی کامل برای سایتی که می‌خواهد نمایش دهد درخواست می‌کند. این اطلاعات به سرور ارسال می‌شود.
همه داده‌های مورد نیاز برای نمایش سایت را پیدا می‌کند و می‌سازد (به همین دلیل برخی از سایت‌ها سریعتر از دیگران بارگیری می‌شوند)

مرورگر وب شما داده‌ها را دریافت می‌کند و وب سایت را به شما نمایش می‌دهد. سرورها می‌توانند هر کاری که یک کامپیوتر رومیزی استاندارد می‌تواند انجام دهد و کارهای دیگر را انجام دهند.

برعکس، کامپیوترها می‌توانند فرآیندهای سرور را اجرا کنند، اما تا این لحظه از بهره وری کمتری برخوردارند. به طور کلی، سرورها ویژگی‌های زیر را به شبکه‌هایی که سرویس می‌دهند ارائه می‌دهند.

1- مقیاس پذیری برای خدمت به تعداد رو به افزایش یا نوسان دستگاه‌ها، کاربران و حجم کار
2- قدرت پردازشی بالا با افزایش مشخصات CPU و RAM برای مدیریت حجم کار شبکه
3- قابلیت اطمینان برای اطمینان از آنلاین بودن و در دسترس بودن سیستم های مهم
4- همکاری بین پرسنل با دسترسی به منابع شبکه مشترک
5- صرفه جویی در هزینه در طول زمان زیرا سرورها می توانند استرس دستگاه‌های شبکه را کاهش دهند.

چه چیزهای دیگری باید در مورد سرور بدانم؟

از نظر سخت افزاری سرور فقط یک کامپیوتر است اما بدون هیچ کس پشت مانیتور کار می‌کند. در یک محیط شبکه ای معمولی تجاری، ممکن است یک سرور ایمیل پیدا کنید که تمام ترافیک و ذخیره نامه را انجام می‌دهد، یک سرور چاپی که همه چاپگرها را اداره می‌کند یا یک سرور پایگاه داده که پایگاه داده شرکت را در خود جای داده‌است.

سرور
سرور

انواع مختلفی از سرورها از جمله سرورهای وب، ایمیل و فایل وجود دارد. صفحات وب را به کامپیوترهایی که به آن متصل می‌شوند ارائه می‌دهد.

همچنین می‌تواند زبان‌های برنامه نویسی مانند PHP ، ASP و JSP را حل کند. یک ایمیل حساب‌های ایمیل کاربران را ذخیره می‌کند و پیام‌های الکترونیکی را ارسال و دریافت می‌کند. به عنوان مثال، اگر برای دوست خود ایمیل ارسال می‌کنید، پیام توسط سرورایمیل با استفاده از پروتکل SMTP ارسال می‌شود.

سرور فایل رایانه ای است که فایل‌هایی را که توسط رایانه های دیگر قابل دسترسی است ذخیره می‌کند. سرورهای فایل اغلب در شبکه‌های محلی استفاده می‌شوند. معمولاً برای اتصال به آن نیاز به رمز عبور یا نوعی مجوز دارند.

این‌ها چند نمونه از برخی از انواع رایج هستند، اما انواع بیشتری وجود دارد. تقریباً هر رایانه‌ای می‌تواند به عنوان سرورمورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که نرم افزار لازم روی آن نصب شده باشد و سخت افزار آن به اندازه کافی قدرتمند باشد تا حجم کار را پردازش کند.

در حالی که سرورها معمولاً به قدرت پردازشی زیادی احتیاج ندارند، RAM  زیاد و هارد دیسک‌های سریع به مقابله با ترافیک سنگین از و به سمت سرور کمک می‌کند.

مدل سرور کلاینت
سرورهایی که دستگاه‌های دیگر را در شبکه تغذیه می‌کنند، سرور میزبان نامیده می‌شوند. دستگاه‌های شبکه‌ای که منابع را از میزبان دریافت می‌کنند به عنوان سرویس گیرنده شناخته می‌شوند. گرافیک زیر نگاهی سریع به نحوه کار سرورها و کلاینت‌ها در یک شبکه ارائه می‌دهد.

سرور کلاینت
سرور کلاینت