مجازی سازی
با VMware بیشتر آشنا شوید

ما در این مقاله به موضوعات زیر می‌پردازیم:

VMware ارائه دهنده نرم افزار مجازی سازی و محاسبات ابری مستقر در پالو آلتو، کالیفرنیا است. VMware که در سال 1998 تاسیس شد، یکی از شرکت‌های تابعه Dell Technologies است. شرکت EMC درابتدا VMware را در سال 2004 خریداری کرد. EMC بعداً توسط Dell Technologies در سال 2016 خریداری شد. VMware فناوری‌های مجازی سازی خود را بر اساس هایپروایزر فلزی ESX/ESXi در معماری x86 پایه گذاری کرده است.

برای مجازی سازی سرور VMware، یک Hypervisor بر روی سرور نصب می شود تا به چندین ماشین مجازی (VM) اجازه دهد تا روی یک سرور یکسان اجرا شوند. هر ماشین مجازی می‌تواند سیستم عامل (OS) خود را اجرا کند، به این معنی که چندین سیستم عامل می‌توانند روی یک سرور اجرا شوند.

سرور مجازی سازی

همه ماشین‌های مجازی روی یک سرور منابع مشترکی مانند شبکه و رم دارند. در سال 2019، VMware پشتیبانی به هایپروایزر خود را اضافه کرد تا بارهای کاری کانتینری را در یک خوشه Kubernetes به روشی مشابه اجرا کند. این بارهای کاری می‌تواند توسط تیم زیرساخت مانند ماشین‌های مجازی مدیریت شود و تیم های DevOps می‌توانند کانتینرها را همانطور که قبلاً استفاده می‌کردند مستقر کنند.

دایان گرین، اسکات دیواین، مندل روزنبلوم، ادوارد وانگ و ادوارد بوگنیون VMware را تأسیس کردند و اولین محصول خود بنام VMware Workstation در سال 1999 عرضه شد. این شرکت دومین محصول خود، VMware ESX را در سال 2001 منتشر کرد.
مدیر عامل فعلی VMware پاتریک گلسینگر است که در سال 2012 منصوب شد.

محصولات VMware

محصولات VMware شامل مجازی سازی، شبکه و ابزارهای مدیریت امنیت، نرم افزار مرکز داده و نرم افزار ذخیره سازی است.

مرکز داده و زیرساخت ابری

VMware vSphere مجموعه محصولات مجازی سازی VMware است. VMware vSphere که قبل از سال 2009 با نام VMware Infrastructure شناخته می شد، شامل موارد زیر است:

سرور vCenter

آوریل 2018، جدیدترین نسخه vSphere 6.7 در سه نسخه Standard، Enterprise Plus و Platinum عرضه شد. همچنین دو کیت سرور برای مشاغل کوچک و متوسط ​​به نام‌های vSphere Essentials و Essentials Plus موجود شد.

با VMware Cloud در AWS، مشتریان می‌توانند خوشه‌ای از میزبان‌های vSphere را با vSAN و NSX در مرکز داده آمازون اجرا کنند و بارهای کاری خود را در آنجا اجرا کنند و در عین حال آن‌ها را با ابزارها و مهارت‌های معروف VMware مدیریت کنند.

شبکه و امنیت

VMware NSX یک شبکه مجازی و نرم‌افزار امنیتی ارائه شده است و زمانی ایجاد شد که VMware Nicera را در سال 2012 خریداری کرد. NSX به مدیر اجازه می‌دهد تا اجزای شبکه را مجازی‌سازی کند، و آن‌ها را قادر می‌سازد تا شبکه‌های مجازی و سوئیچ‌ها را از طریق نرم‌افزار به جای سخت‌افزار توسعه، گسترش و پیکربندی کنند. یک لایه نرم افزاری در بالای هایپروایزر قرار می‌گیرد تا به مدیر اجازه دهد یک شبکه فیزیکی را به چندین شبکه مجازی تقسیم کند.

با آخرین نسخه از محصول، مرکز داده NSX T، مجازی سازی شبکه را می توان به عنوان هایپروایزر و همچنین به سرورهای فلزی به ESXi و KVM اضافه کرد. همچنین بارهای کاری کانتینری در یک خوشه Kubernetes را می‌توان مجازی و محافظت کرد. مرکز داده NSX T همچنین مجازی‌سازی عملکرد شبکه را ارائه می‌دهد که با آن می‌توان عملکردهایی مانند فایروال، متعادل‌کننده بار و VPN را در نرم‌افزار مجازی‌سازی اجرا کرد.

VMware vRealize Network Insight یک ابزار مدیریت عملیات شبکه است که به ادمین امکان می‌دهد ریزبخش بندی را برنامه ریزی کرده و سلامت VMware NSX را بررسی کند. VRealize Network Insight بر فناوری خرید Arkin توسط VMware در سال 2016 متکی است. VRealize Network Insight اطلاعات را از مدیر NSX جمع آوری می‌کند. همچنین خطاهایی را در رابط کاربری خود نمایش می دهد که به عیب یابی یک محیط NSX کمک می‌کند.

پلت فرم SDDC

VMware Cloud Foundation نرم افزاری یکپارچه است که vSphere ، VMware  vSAN و VMware NSX را از طریق SDDC Manager در یک پلتفرم واحد جمع می کند. یک سرپرست می‌تواند بسته نرم‌افزاری را در محل به‌عنوان یک ابر خصوصی مستقر کند یا آن را به‌عنوان یک سرویس در یک ابر عمومی اجرا کند. مدیر می تواند بدون نیاز به منتظر ماندن برای شبکه یا ذخیره سازی، برنامه را فوراً ارائه دهد.

ذخیره سازی و در دسترس بودن

VMware vSAN یک ویژگی ذخیره سازی مبتنی بر نرم افزار است که در Hypervisor ESXi تعبیه شده و با vSphere یکپارچه شده است. فضای دیسک را از چندین میزبان ESXi جمع‌آوری می‌کند و آن را از طریق خط‌مشی‌های هوشمند، مانند محدودیت‌های حفاظتی، تأمین نازک و کدگذاری پاک‌سازی فراهم می‌کند. با vSphere High Availability ادغام می‌شود تا محاسبات و در دسترس بودن فضای ذخیره سازی را افزایش دهد.

VMware Site Recovery Manager (SRM) یک محصول مدیریت بازیابی فاجعه است که به مدیر اجازه می‌دهد برنامه‌های بازیابی ایجاد کند که در صورت خرابی به طور خودکار اجرا شوند. Site Recovery Manager به ادمین‌ها اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار failover و failback ماشین‌های مجازی را تنظیم کنند. SRM همچنین با NSX ادغام می شود تا از سیاست های شبکه و امنیت در VM های مهاجرت شده محافظت کند.

VMware vCloud NFV یک پلتفرم مجازی‌سازی توابع شبکه است که به ارائه‌دهنده خدمات این امکان را می‌دهد تا توابع شبکه را به عنوان برنامه‌های مجازی‌سازی شده از فروشندگان مختلف اجرا کند. NFV همان مزایای مجازی سازی و ابری را برای یک ارائه دهنده خدمات ارتباطی فراهم می کند که قبلاً به سخت افزار متکی بود.

پلتفرم مدیریت ابری

vRealize Suite گروهی از نرم افزارها است که به کاربر اجازه می‌دهد ابرهای ترکیبی ایجاد و مدیریت کند. مجموعه vRealize شامل vRealize Operations برای نظارت، vRealize Log Insight برای ثبت متمرکز، vRealize Automation برای اتوماسیون مرکز داده و vRealize Business برای Cloud برای مدیریت هزینه است.

مدیریت ابری

با استفاده از این بسته نرم افزاری، یک مدیر می‌تواند VM ها را روی چندین هایپروایزر یا پلتفرم های ابری از یک کنسول مدیریتی مستقر و مدیریت کند. VMware Tanzu که در سال 2019 منتشر شد، به مشتریان اجازه می‌دهد برنامه‌های کانتینری بسازند، Kubernetes سازمانی را اجرا کنند و Kubernetes را برای توسعه‌دهندگان و فناوری اطلاعات مدیریت کنند.

زیرساخت دسکتاپ مجازی

VMware Horizon به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا دسکتاپ‌های ویندوز را در مرکز داده یا در VMware Cloud در AWS اجرا کنند. این امر نیاز به قرار دادن و مدیریت دسکتاپ های کامل در محل کار را برطرف می‌کند و مدیریت و امنیت را برای محیط کاربر متمرکز می‌کند. این برنامه با محصولات VMware App Volume و Dynamic Environment Manager برای تحویل برنامه و مدیریت دسکتاپ ویندوز ادغام می‌شود.

فضای کاری دیجیتال و مدیریت تحرک سازمانی

Workspace ONE به مدیر اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های تلفن همراه و دسکتاپ‌ها و برنامه‌های کاربردی مجازی میزبان ابر را از یک پلتفرم مدیریتی که در فضای ابری یا در محل مستقر شده است، کنترل کند. مجموعه Workspace ONE شامل VMware AirWatch، Horizon Air و Identity Manager است.

Identity Manager هویتی به عنوان یک محصول خدماتی است که قابلیت‌های تک علامت (SSO) را برای برنامه‌های کاربردی وب، ابری و تلفن همراه ارائه می‌دهد. Identity Manager بر اساس خط مشی‌های ایجاد شده به SSO دسترسی به هر برنامه‌ای از هر دستگاهی را می‌دهد.

VMware AirWatch یک پلت فرم نرم افزار مدیریت تحرک سازمانی (EMM) است که به مدیر امکان می دهد دستگاه‌ها، برنامه‌ها و داده‌های تلفن همراه را مستقر و مدیریت کند.

دسکتاپ شخصی

VMware Workstation اولین محصولی است که توسط این شرکت نرم افزاری عرضه شده است. به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً روی یک دسکتاپ یا لپ‌تاپ ویندوز یا لینوکس ایجاد و اجرا کنند. این VM ها به طور همزمان با ماشین فیزیکی اجرا می‌شوند. هر ماشین مجازی سیستم عامل مخصوص به خود مانند ویندوز یا لینوکس را اجرا می‌کند. این به کاربران امکان می‌دهد همزمان با سیستم عامل اصلی نصب شده ویندوز را روی یک ماشین لینوکس یا برعکس اجرا کنند.

VMware Fusion نرم افزاری مانند VMware Workstation است که سیستم عامل ویندوز یا لینوکس را در رایانه‌های مک مجازی سازی می کند.

مزایای VMware
VMware

مزایای استفاده از محصولات VMware عبارتند از:

1- امنیت مبتنی بر مدل اعتماد صفر، همراه با امنیت بهتر نسبت به سیستم‌های کانتینری مانند Kubernetes.
2- ارائه بهتر برنامه‌ها و منابع
3- مدیریت ساده مرکز داده
4- افزایش کارایی و چابکی سیستم های مرکز داده

معایب VMware

معایب محصولات VMware عبارتند از:
1- هزینه‌های بالای صدور مجوز(به گفته برخی، جایگزین های Hyper V و Xen Hypervisor بهتر است.)
2- عدم پشتیبانی و چندین اشکال در هنگام استفاده در کنار محصولات اوراکل
3- مشکلات سازگاری سخت افزاری، زیرا همه چیز به خوبی با VMware کار نمی‌کند.

منبع:https://tinyurl.com/ns5b7p9w

https://cutt.ly/0Tq5egs

https://bit.ly/3GXPFhE

با VMware بیشتر آشنا شوید، دانلود آموزش مجازی سازی، دانلود رایگان آموزش مجازی سازی، آموزش کار با vmware vsphere client، مجازی سازی سرور با vmware، آموزش مجازی سازی رایگان، آموزش مجازی سازی vmware vsphere، فیلم آموزش مجازی سازی، دانلود آموزش vmware، آموزش نصب ماشین مجازی vmware، دوره vmware icm، فیلم آموزش کامل vmware workstation، آموزش مجازی سازی با vmware، Vmware چیست