لب تاب
تفاوت بین نوت بوک، نت بوک و کامپیوترهای شخصی اولترا موبایل چیست؟

در این مقاله در مورد موضوعات زیر صحبت خواهیم کرد:

لپ تاپ، نوت بوک و نت بوک

در اوایل سال 2008، چشم انداز کامپیوترهای همراه تحت سلطه لپ تاپ‌ها بود. چندین جایگزین برای لپ‌تاپ‌های سنتی وجود داشت مانند رایانه‌های شخصی پیشرفته و حتی گوشی های هوشمند می‌توانستند بسیاری از وظایف محاسباتی اولیه را انجام دهند. اما لپ‌تاپ استانداردی را برای محاسبات تلفن همراه تعیین کرد – برخی از شرکت‌ها لپ‌تاپ‌هایی را ارائه کردند که تقریباً به اندازه همتایان رومیزی خود قدرتمند بودند.

یک سال بعد، لپ‌تاپ سنتی با رقابتی در بازار محاسبات موبایلی مواجه شد. لپ تاپ، نوت بوک، نت بوک و کامپیوترهای شخصی فوق همراه وجود دارد. اما چه فرقی دارد؟ آیا اصطلاحات قابل تعویض هستند؟ آیا آن‌ها به خوبی تعریف شده‌اند؟

پاسخ به این سوالات بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید. یک نفر ممکن است یک کامپیوتر خاص را نت بوک بنامد در حالی که دیگری اصرار دارد که یک نوت بوک است. مانند این است که از کسی بخواهیم یک ویژگی جغرافیایی مرتفع را توصیف کند – برخی ممکن است تپه بنامند و برخی دیگر اصرار دارند که این یک کوه است. هیچ تعریف جهانی وجود ندارد که بتوانید به آن تکیه کنید.

با این حال، برخی از دستورالعمل‌های کلی وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. لپ‌تاپ‌ها، نوت‌بوک‌ها و نت‌بوک‌ها از یک فاکتور اصلی استفاده می‌کنند – وجه تمایز اصلی “اندازه” آن‌ها است. این فرم فاکتور یک کامپیوتر با دو بخش اصلی است: یک صفحه نمایش و یک صفحه کلید که توسط لولاها متصل شده اند. به طور کلی کامپیوترهای نت بوک کوچکتر و سبکتر از کامپیوترهای نوت بوک هستند که به نوبه خود کوچکتر و سبکتر از لپ تاپ هستند. اما هیچ اندازه یا وزن خاصی برای کامپیوترها وجود ندارد. بنابراین، برای مثال، اگر رایانه دارای صفحه نمایش 27.9 سانتی متری باشد، نت بوک است یا نوت بوک؟ اینجاست که مردم با هم اختلاف نظر دارند.

لپتاپ

لپ تاپ و نوت بوک

بیایید با لپ تاپ و نوت بوک شروع کنیم. برخی از افراد از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند زیرا بسیاری از لپ تاپ‌های موجود در بازار کوچکتر و سبک‌تر از مدل‌های قبلی خود هستند. با پیشرفت فناوری لپ تاپ، سازندگان می‌توانند قدرت بیشتری را در بسته‌های کوچکتر بسته بندی کنند. فرمت نوت بوک در حال تبدیل شدن به یک هنجار است.

اما هنوز هم لپ تاپ هایی وجود دارند که بزرگتر از آن هستند که نمی توان آن‌ها را نوت بوک دانست. Lenovo ThinkPad W700ds دارای یک صفحه نمایش اصلی 43.2 سانتی مترجمع شونده است. وزن آن حدود 5 کیلوگرم و ضخامت آن 5.3 سانتی متر است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز می‌توانند در قسمت بزرگ باشند – Qosmio X305 توشیبا 4 کیلوگرم وزن و صفحه نمایش 43.2 سانتی‌متری دارد. در حالی که این کامپیوترها قابل حمل هستند، احتمالاً نمی خواهید آن‌ها را در تمام طول روز جابجا کنید.

نت بوک در مقابل نوت بوک

Eee PC 1000 HA یک کامپیوتر نت بوک 25.4 سانتی متری است.

نوت بوک‌ها سبک تر از لپ تاپ هایی هستند که در بخش قبل ذکر کردیم. آن‌ها معمولا دارای صفحه نمایش های بین 30.5 تا 43.2 سانتی متر و وزن حدود 2.3 تا 2.7 کیلوگرم هستند. در حالت ایده آل، یک کامپیوتر نوت بوک دارای قدرت پردازش و ویژگی‌های مشابه لپ تاپ های بزرگتر است. بسیاری از تولیدکنندگان برای راحتی رایانه‌های کوچکی که عملکرد خوبی دارد، قیمتی عالی دریافت می‌کنند.

Lenovo ThinkPad X300 یک کامپیوتر نوت بوک است. صفحه نمایش 33.8 سانتی متر و وزن آن تنها 1.5 کیلوگرم است که آن را در رده نوت بوک سبک وزن می کند. هنگامی که بسته می‌شود، ضخامت آن فقط 2.3 سانتی متر است. همچنین دارای بسیاری از ویژگی‌هایی است که در یک کامپیوتر لپ تاپ معمولی پیدا می‌کنید: کارت WiFi، آنتن بلوتوث، پردازنده دو هسته‌ای، 1 گیگابایت رم و هارد دیسک 64 گیگابایتی حالت جامد. همچنین دارای یک درایو DVD و یک دوربین وب یکپارچه است. با سیستم عامل ویندوز ویستا عرضه می‌شود.

کامپیوترهای نت بوک تازه واردان به بازار کامپیوتر هستند. تعریف کلی برای کامپیوترهای نت بوک این است که آن‌ها کوچکتر، قدرتمندتر و ارزانتر از کامپیوترهای نوت بوک هستند.

هنگامی که آن‌ها برای اولین بار در اوایل سال 2008 توجه خود را به خود جلب کردند، به نظر می‌رسید که نت بوک‌ها با فلسفه رایج در بازار رایانه در تضاد هستند. برای سال‌های متمادی، استراتژی غالب برای مصرف‌کنندگان رایانه، یافتن سریع‌ترین و قدرتمندترین رایانه در محدوده قیمتی خود بود. اما مصرف کنندگان شروع به درک این موضوع کردند که برای بسیاری از وظایفی که انجام می‌دهند، لزوماً به یک رایانه پیشرفته نیاز ندارند. و از آنجایی که وب نقش رایج‌تری در محاسبات بازی می‌کند، نیازهای پردازشی برای رایانه‌های مصرف‌کننده کمتر می‌شود.

اگرچه مردم در مورد معیارهای خاص برای نت بوک‌ها اختلاف نظر دارند، اما به طور کلی صفحه نمایش آن‌ها کوچکتر از 30.5 سانتی متر است.

برای مطالعه تفاوت تینک‌پد و لپ تاپ، اینجا را کلیک کنید.

منبع:

tiny

cutt

bit

تفاوت نوت بوک و تبلت، نوت بوک چیست، قیمت تبلت نوت بوک، لپ تاپ چیست و انواع آن، تفاوت کروم بوک و لپ تاپ، فرق نوت بوک و مک بوک، قیمت نوت بوک چیست، خرید نوت بوک، تفاوت لپ تاپ و الترابوک،قیمت نوت بوک سامسونگ 10 اینچ