بررسی حافظه رم سرور اچ‌پی Thin Micro TM200
بررسی حافظه رم سرور اچ‌پی Thin Micro TM200

حافظه رم سرور اچ‌پی Thin Micro TM200 و ویژگی‌های آن

کمپانی HP سرور اچ‌پی Thin Micro TM200 را با رم‌های نوع DDR4 تجهیز کرده است.

با توجه به این‌که سرور HP TM200 در سبد کالایی فروشگاه اینترنتی ریز پی‌سی عرضه می‌گردد، از این رو در این مقاله از سری مقالات ریز پی‌سی به بررسی حافظه رم موجود در سرور اچ‌پی مدل TM200 Base می‌پردازیم.

حافظه رم مورد پشتیبانی هر دستگاه توسط پردازنده آن دستگاه تعیین می‌شود. شرکت اینتل حافظه‌های موردنیاز پردازنده‌های Xeon D-1518 و D-1537 Xeon را از نوع DDR4 با فرکانس‌های 2400T و 2133P عنوان کرده است.

سرور اچ‌پی Thin Micro TM200 دارای دو اسلات رم از نوع DDR4 است که رم‌های با فرکانس 2400T و 2133P را پشتیبانی می‌کند و حداکثر مقدار رم قابل ‌استفاده سرور اچ‌پی Thin Micro TM200، مقدار 128 گیگابایت است.

خوشبختانه سرور اچ‌پی Thin Micro TM200 هم از رم‌های عادی به ‌اصطلاح پی‌سی و هم از رم‌های مخصوص سرور که به ‌اصطلاح ECC گفته می‌شود، پشتیبانی می‌کند.

هر چقدر که وابستگی صنعت به Big Data افزایش می‌یابد، بحث به حداقل رساندن از خطای داده از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

RAM یکی از مهم‌ترین نقاطی است که امکان از دست رفتن اطلاعات وجود دارد؛ جایی که اطلاعات به‌صورت موقت در آن ذخیره می‌شوند.

کد اصلاح خطا یا ECC به واسطه اصلاح خودکار خطاهای رخ داده، سیستم شما را در برابر اتفاقات ناخواسته و تغییرات احتمالی که موجب از بین رفتن داده‌ها می‌شود، محافظت می‌کند. رم‌هایی که در آن‌ها کدینگ اصلاح خطا وجود دارد را رم ECC می‌نامند.

به‌طور معمول رم‌های معمولی دارای 8 چیپ است، ولی در رم ECC این امر با اضافه کردن چیپ اصلاح‌کننده نهم بر روی برد رم، ممکن شده است.

رم‌های سرور اچ‌پی مدل TM200 هر چند نسبت به رم NON ECC گران‌قیمت‌تر هستند، اما امنیت و حفاظت اطلاعاتی را به همراه می‌آورد که برای برنامه‌هایی که به حجم زیادی از اطلاعات وابسته‌اند، نیازی ضروری تلقی می‌شود.

بررسی حافظه رم سرور HP TM200

احتمال بروز خطای حافظه در رم NON ECC سرور اچ‌پی Thin Micro TM200

در هر سرور با داده‌های مالی و یا داده‌های حیاتی مانند اطلاعات پزشکی، هرگونه از دست رفتن داده یا خطای transaction غیرقابل‌قبول است. خطاهای مربوط به رم ممکن است موجب آسیب‌پذیری‌های امنیتی، خطا در ذخیره‌سازی داده‌ها، از بین رفتن برخی از تراکنش‌ها و داده‌های صدمه‌دیده و ازدست‌رفته می‌گردد و در اکثر مواقع با مشکل blue screen یا صفحه آبی روبه‌رو می‌شویم.

پشتیبانی از رم ECC توسط سرور HP TM200 این اطمینان را به کاربران می‌دهد که دستگاه در مقابل خطای داده‌ها مقاوم است.