امنیت شبکه
امنیت شبکه و حفظ حریم شخصی

زندگی ما سال‌هاست با تکنولوژی گره خورده، بخصوص اخیرا به دلیل بیماری کرونا و قرنطینه وابستگی به تکنولوژی بیش از پیش شده.به طوری که ما روزانه چندین ساعت آنلاین در فضای مجازی و سایت‌های مختلف گشت میزنیم.

استفاده از فضای مجازی و کنفرانس‌های ویدیویی باعث شده مردم در عین دور بودن از هم، نزدیک به هم بمانند. البته استفاده بیشتر ما را در معرض خطر بیشتری در مقابل مجرمان سایبری نیز قرار میدهد. در این مقاله ما به روش‌هایی حفظ امنیت و حریم شخصی در فضای اینترنت و کامپیوتر و مینی کامپیوتر می‌پردازیم.

فضای مجازی
فضای مجازی

راهکارهایی ساده برای امن ماندن در فضای اینترنت:

کار از راه دور و افزایش پلتفرم‌ها در دوران بیماری فراگیر کووید-۱۹ باعث افزایش فیشینگ و مشکلات امنیتی در سرتاسر جهان شده است.

با اینکه نمی‌توان در مقابل نقص‌های امنیتی یک پایگاه مالی یا پلتفرم خرید و فروش کار زیادی انجام داد ولی با این حال بعضی موارد وجود دارند که می‌توان از سواستفاده از دزدی هویت و تهدیدات سایبری توسط سودجویان جلوگیری کرد.

۱. حساب‌های آنلاین خود را شخصی نگه دارید.

شما می‌توانید با پنهان کردن اطلاعات شخصی خود از دیدرس افراد ناشناس قدم بزرگی در راستای مدیریت حریم شخصی و حفط امنیت خود انجام دهید.

با شخصی کردن حسابتان اطلاعات شما از دسترس مجرمان سایبری احتمالی دور خواهد بود.

۲. موقع ثبت‌نام‌های اینترنتی مراقب باشید.

هنگام انتخاب نام کاربری یا آدرس ایمیل از اطلاعات شخصی خود برای ایجاد حساب‌های جدید استفاده نکنید.

هم چنین مواقعی که اپلیکیشن یا سایتی که در ان حساب جدید باز کرده اید از شما برای یافتن دوستان شما در پلتفرم موردنظر اجازه می‌خواهد بهتر است مخاطبان خود را به صورت دستی اضافه کنید .

مورد دیگری که نباید فراموش کنید توجه به سایر قوانین و گزینه‌های امنیتی حریم شخصی است، مانند اجازه بخاطر داشتن اکانت شما، نتایج جستجوی و یا تایید دو مرحله‌ای هویت.

۳. آنتی ویروس‌های خود را بروز رسانی کنید.

به احتمال زیاد از اهمیت نصب بودن نرم افزار آنتی ویروس روی کامپیوتر خود خود مطلع هستید.از اختصاص دادن زمان کوتاهی برای بروز کردن آنتی ویروس خود به آخرین نسخه ارائه شده، خودداری نکنید، این کار باعث میشه کامپیوتر خودتان را در مقابل بد افزارها، جاسوس افزارها و سایر ویروس‌ها  امن تر کنید.

آنتی ویروس

برای تلفن‌های همراه خوشبختانه اندروید و اپل هر دو نرم افزارهای خود را مرتبا به روز رسانی می‌کنند یا دستگاه‌های کاربران خود را ایمن‌تر نگه دارند. بروز رسانی‌های پیشنهاد شده را زیاد به تاخیر نیاندازید!

۴- از رمز عبورهای خاص و قوی استفاده کنید!

یکی از ساده ترین راه‌های هکرها برای بدست اوردن اطلاعات استفاده شما از یک پسورد و نام کاربری تکراری برای چندین سایت است. در این گونه موارد لو رفتن اطلاعات از یک سایت ضعیف امنیت بقیه اکانت‌های شما و اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی شما را به خطر می‌اندازد.

خوشبختانه امروزه می‌توانید برای هر سایت یا اپلیکیشنی رمز عبور و نام کاربری متفاوت و خاص انتخاب کنید و زحمت به خاطر سپردن آن را به دوش کامپیوتر یا گوشی موبایل خود بگذارید.

وی پی ان

۵. از یک وی پی ان استفاده کنید.

هر بار که از طریق وای-فای اماکن عمومی مانند کافی شاپ یا رستوران وارد حساب کاربری خود میشوید،حریم خصوصی  و اطلاعات شخصی خود را در معرض خطر قرار میدهید یعنی بسته به سطح امنیتی شبکه وای-فای ،اتصال انلاین شما قابل نفوذ میشود.

خوشبختانه یک شبکه نتورک خصوصی (وی پی ان) این مشکل را حل میکند. وی پی ان ها همچنین آدرس آی-پی شما را مخفی می کنند و لوکیشن را از تبلیغ کنندگان پنهان نگه میدارد.

۶.حافظه کش را پاک کنید!

از میزان اطلاعاتی که براوزر شما دارد آگاهی دارید؟ کوکی‌ها، فعالیت موتورهای جستجو و تاریخچه جستجو ممکن است شامل اطلاعات شخصی باشند. بسته به موتور جستجویی که استفاده می‌کنید( کروم، فایرفاکس،براوزر خود گوشی موبایل یا سایر موتورهای جستجوگر) پاک کردن حافظه کش را به عادت همیشگی خود تبدیل کنید.

۷- از سایت‌های مطمئن استفاده کنید.

خرید کردن از سایت‌های ناامن بهترین کاری است که می‌توان در حق یک هکر کرد. اطلاعات حساب بانکی ،ادرس و شماره تلفن خود را به شرطی در سایت‌ها وارد کنید که از اعتبار سایت مطمئن شوید. به مواردی که نشان دهنده امنیت سایت است دقت کنید مثل  نشان دهنده یک سایت امن است.http به جای https

۸- حواستان را به clickbateها جمع کنید.

درباره ایمیل‌ها و لینک‌هایی که هدفی جز بازدید بیشتر ندارند،محتاط باشید. ممکن است ایمیل‌هایی حاوی لینک‌های ناامن دریافت کنید که قادر به آلوده کردن کامپیوتر و یا گوشی تلفن همراه شما به بدافزارهای مخرب باشند. برای جلو گیری از هک شدن روی هر لینکی کلیک نکنید.

درباره اطلاعات شخصی خود در فضای اینترنت به اندازه فضای حقیقی محتاط باشید. موارد فوق را رعایت کنید تا فضای نسبتا امنی برای خود بسازید.