هارد سرور دیسک
چگونه بهترین هارددیسک را برای سرور انتخاب کنیم؟

هارد دیسک‌ها تاثیر مستقیمی بر سرعت و عملکرد سرورها دارند. به عبارت دقیق تر، اگر سرورها از هارد دیسک‌هایی استفاده کنند که سرعت و کیفیت مناسبی نداشته باشند، روی فرآیندهای تجاری کسب و کارها تأثیر منفی خواهد گذاشت. در این مقاله با نحوه انتخاب هارد دیسک مناسب برای سرور آشنا می شویم. هم‌چنین با نکات مهمی آشنا می‌شویم که در انتخاب هارد سرور باید به آن‌ها توجه کنیم.

فهرست مطالب:

هارد سرور چیست و چه تفاوتی با هارد معمولی دارد؟

هارد دیسک‌های سروری از نظر قدرت، سرعت و استقامت در مقایسه با هارد دیسک‌های کامپیوتری متفاوت هستند. به عنوان مثال هنگام خرید هارد سرور باید مراقب سرعت چرخش دیسک و روابط هارد باشید. هر چه دیسک سریعتر بچرخد، داده‌های کوتاه تری نوشته شده و روی هارد دیسک خوانده می‌شود. از تفاوت‌های مهم در این زمینه می‌‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت‌ها

1- مکانیسم خنک کننده، سنسورهای تشخیص لرزش و کنترل جریان هوا در هارد دیسک های سرور با هارد دیسک های رومیزی متفاوت است.

2- هارد دیسک‌های سروری نسبت به هارد دیسک های سنتی در رابطه با ویژگی تشخیص و تصحیح خطا عملکرد دقیق تری دارند.

3- هارد دیسک‌های سرور به دو نوع simple swap و hot swap تقسیم می‌شوند. هارد دیسک‌های Hot swap را می‌توان بدون خاموش شدن از سرور حذف یا جایگزین کرد. هارد دیسک‌های Simple Swap هارد دیسک‌های معمولی دارای شلف های آبی هستند.

4- تقریبا تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های متوسط ​​و بزرگ از پیکربندی RAID در ارتباط با هارد دیسک‌های سرور استفاده می‌کنند. نرم افزار هارد دیسک سرور (ECC) دارای قابلیتی به نام Error Recover Control است. این قابلیت اطلاعات دقیقی را برای کنترل خطا در محیط RAID در اختیار کارشناس شبکه قرار می‌دهد.

این ویژگی با نام‌های بازیابی خطای محدود زمانی در هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال (TLER)، محدودیت زمانی تکمیل فرمان در سامسونگ و هیتاچی CCTL، و کنترل بازیابی خطا در هارد دیسک‌های سیگیت ERC شناخته می‌شود.

5- هارد سرور طول عمر بیشتری نسبت به هاردهای معمولی دارد. علاوه بر این، قابلیت اطمینان، سرعت و قیمت بیشتری دارند.

6- زمان پاسخگویی هارد دیسک سرور بیشتر از هارد دیسک های معمولی است و حافظه بیشتری دارد.

هارد دیسک سرور

روابط هارد دیسک سرور

به طور کلی هارد دیسک‌های سرور از نظر رابط انتقال اطلاعات به شش گروه اصلی زیر تقسیم می شوند.

  1. SCSI قدیمی ترین گزینه موجود در بازار است که بر اساس یک تکنولوژی قدیمی ساخته شده و دیگر تولید نمی‌شود.
  2. SAS: رابطی که از سرعت 1200 مگابیت در ثانیه، 15000 دور در دقیقه و 12 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این رابط زمانی استفاده می شود که سرعت بالا با چرخه بازنویسی اضافی مورد نیاز است. 
  3. NL-SAS: هارد دیسک‌های مبتنی بر این فناوری به دلیل دوام بالا به هارد دیسک‌های سازمانی معروف هستند.
  4. FDE / SDE: عملکردی مشابه گذرگاه SAS دارد با این تفاوت که قابلیت رمزگذاری اضافه شده است.
  5. FC: در دستگاه‌های ذخیره سازی شبکه استفاده می شود و قادر است از پروتکل انتقال فیبر نوری برای دستیابی به سرعت بالاتر استفاده کند.
  6. SATA: گذرگاه انتقال SATA که به گذرگاه انتقال سریال نیز معروف است، در رایانه‌های رومیزی نیز یافت می شود. فناوری فوق قابلیت تصحیح خودکار خطاها را دارد و امنیت خوبی را در هنگام انتقال داده ها فراهم می کند. SATA از ویژگی های پیشرفته ای مانند سیستم تقویت سیگنال دیفرانسیل برای فیلتر کردن نویز سیگنال و عملکرد با توان کمتر پشتیبانی می کند. سرعت عملکرد این رابط بین 5400 تا 7200 دور در دقیقه است و در مجموع قدرت کاری 6 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.
هارد دیسک سرور

طبقه بندی هارد دیسک‌های سرور بر اساس تکنولوژی

هارد دیسک‌های سرور را می‌توان از نظر فنی به سه گروه زیر تقسیم کرد:

1- هارد دیسک‌ها:

این هارد دیسک ها قطعات مکانیکی بزرگی هستند و اطلاعات روی صفحه هارد ذخیره می شود. این هارد دیسک ها سرعت چرخش دیسک RPM (rpm) را توصیف می کنند. RPM شامل مقادیری مانند 15000، 10000، 7200، 5400 است. هرچه RPM بیشتر باشد، زمان تأخیر چرخش دیسک و زمان دسترسی کمتر است و به طور قابل توجهی عملکرد را افزایش می دهد.

2- حافظه های حالت جامد:

حافظه های حالت جامد هیچ گونه قسمت مکانیکی ندارند و اجزایی برای خواندن و نوشتن اطلاعات ندارند که باعث افزایش طول عمر و سرعت آنها می شود. عدم وجود اجزای مکانیکی باعث می شود حافظه های حالت جامد در برابر آسیب های فیزیکی مقاوم تر شوند. حافظه های حالت جامد داده ها را روی فلش مموری ذخیره می کنند و در ظرفیت های 120 گیگابایت تا 2 ترابایت در بازار موجود هستند.

3-: Non-Volatile Memory Express

NVMe اولین بار در سال 2013 معرفی شد. NVMe نوعی حافظه حالت جامد است که بر روی اسلات PCIe مادربرد نصب شده است. PCIe سریع است و حداکثر سرعت 32 گیگابیت بر ثانیه و 3.9 گیگابیت در ثانیه را ارائه می دهد. کاربرد اصلی این هاردها در ویرایش فیلم ها و کارهایی است که نیاز به سرعت بالایی دارند.

منبع: https://bit.ly/3DF57N1

https://cutt.ly/yYWiaKu

https://tinyurl.com/2p8fk2me

هارددیسک اینترنال چیست، مقایسه هارد اینترنال، تفاوت درایو نوری اکسترنال و اینترنال، هارد hdd چیست، مقایسه سرعت هارد اینترنال و اکسترنال، هارد دیسک خارجی چیست،فرق هارد ssd با hdd، حافظه hdd، تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل blue wd10ezex، ساختار هارد دیسک، قیمت هارد اینترنال، هارد چیست، قیمت هارد یک ترابایت اینترنال