فایل مخفی
نحوه پیدا کردن فایل‌های مخفی در تلفن همراه یا مینی کامپیوتر

تلفن‌ها و مینی کامپیوتر شما بیش از آنچه تصور می‌کنید در دست دارند. فایل‌هایی که می‌توانید به طور پیش فرض در Windows ، macOS ،  Android و iOS مشاهده کنید به هیچ وجه همه آنچه در آن سیستم‌ها ذخیره می‌شوند نیستند.

این فایل‌های مخفی معمولاً توسط سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی که برای ذخیره داده‌هایی که معمولاً نیازی به آن‌ها ندارید استفاده می‌کنید. در واقع ، داده‌هایی که می‌توانند در عملکرد صحیح دستگاه شما اختلال ایجاد کنند در صورتی که به اشتباه ویرایش شوند یا حذف شود.

به عنوان مثال، تنظیمات کاربر و تنظیمات برنامه اغلب به عنوان فایل‌های مخفی ذخیره می‌شوند. برنامه‌ها برای اجرا به این فایل‌ها نیاز دارند، اما کاربران واقعاً نیازی به دسترسی به آن‌ها ندارند. ذخیره فایل‌های مخفی نیز رایج است، ذخیره موقت داده‌ها برای سرعت بخشیدن به عملکرد نرم افزار.

این راهنما با هشدار همراه است. شما فایل‌های مخفی را با مسئولیت خود ویرایش یا حذف می‌کنید و به هر حال مجبور نیستید کاری با این فایل‌ها انجام دهید.

فایل مخفی
فایل مخفی

نحوه پیدا کردن فایل‌های مخفی در تلفن همراه

مشاهده آن‌ها می‌تواند مفید باشد. اما از نظر عیب یابی مشکلاتی که ممکن است با تلفن یا لپ تاپ خود داشته باشید، یا اینکه بخواهید دقیقاً مشخص کنید که تمام فضای ذخیره سازی دیجیتال شما به کجا رسیده است. در اینجا نحوه دیده شدن این فایل‌ها آورده شده‌است.

ویندوز

با باز کردن پنجره File Explorer ، رفتن به برگه View در نوار روبان و علامت زدن کادر موارد پنهان، می‌توانید فایل‌های مخفی را در Windows مشاهده کنید. ویندوز تا زمانی که مجددا تیک کادر را بردارید، انتخاب شما را به خاطر خواهد آورد. حتی اگر File Explorer را ببندید یا مینی پی سی خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

فایل مخفی در ویندوز
فایل مخفی در ویندوز

فایل‌ها و پوشه‌های پنهان با ریز عکس‌های کوچک محو شده در File Explorer ظاهر می‌شوند. بنابراین به راحتی در یک نگاه قابل مشاهده هستند و هنگامی که آن‌ها را قابل مشاهده کردید، در جستجوها نیز نشان داده می‌شوند.

برای مخفی نگه داشتن یک فایل، یا برای پنهان کردن یک فایل، روی آن راست کلیک کرده و کادر تأیید را انتخاب کنید.

دسته دیگری از فایل‌های مخفی در ویندوز وجود دارد حتی با علامت زدن کادر موارد پنهان، ویندوز هنوز فایل‌های کلیدی سیستم عامل را دور از چشم نگه می‌دارد. بنابراین نمی‌توان آن‌ها را دستکاری کرد. برای مشاهده این فایل‌ها، از برگه  View  در File Explorer روی Options کلیک کنید، برگه View را باز کرده و علامت مخفی کردن فایل‌های سیستم عامل محافظت شده (توصیه شده) را در تنظیمات پیشرفته بردارید.
سیستم عامل مک

ساده ترین راه برای مشاهده فایل‌های مخفی در رایانه‌ای که از mac OS استفاده می‌کند، استفاده از برنامه Finder است. آن را باز کنید، سپس از میانبر صفحه کلید Cmd Shift استفاده کنید. (این کلید دوره است) برای نمایش فایل‌ها و پوشه‌ها (یا مخفی کردن مجدد آن‌ها). تا زمانی که آن را تغییر ندهید (در سراسر راه اندازی مجدد و غیره) ، این تنظیمات در محل خود باقی می ماند.

خواهید دید که فایل‌ها و پوشه‌های پنهان در مقایسه با فایل‌ها و پوشه‌های معمولی کمی خاکستری به نظر می‌رسند و شناسایی آن‌ها آسان تر می‌شود. برای تغییر وضعیت یک فایل یا پوشه، باید ابزار Terminal را باز کنید، دستور “chflags hidden” (برای مخفی کردن فایل ها) یا “chflags nohidden” (برای نمایش فایل‌ها) را وارد کنید.

macOS همچنین یک پوشه مخفی به نام پوشه کتابخانه دارد که در آن انواع تنظیمات حساب کاربری و ذخیره فایل‌ها نگهداری می‌شود. برای مشاهده این پوشه به ویژه،  Finder را راه اندازی کنید ، منوی Go را باز کرده و Go to Folder را انتخاب کنید، سپس  “Library” را به عنوان مقصد خود وارد کنید.

اندروید

اگر به دنبال فایل‌هایی در Android هستید، برنامه داخلی Files مکان واضحی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این فایل‌ها را به طور مفیدی به دسته‌ها (به عنوان مثال بارگیری ها و تصاویر) تقسیم می‌کند، بنابراین می‌توانید به آسانی آنچه را که دنبال آن هستید پیدا کنید.

هر چند شما به طور پیش فرض همه چیز را نمی‌بینید. روی دکمه منو (سه خط افقی ، بالا سمت چپ) ضربه بزنید، سپس تنظیماتی را انتخاب کنید که شما را به یک نمایشگر تغییر حالت پنهان فایل ها هدایت می‌کند که می‌توانید برای مشاهده فایل‌ها و پوشه‌هایی که معمولاً قابل مشاهده نیستند (معمولاً فایل‌هایی که توسط برنامه هایی استفاده می‌شوند) را روشن کنید.

فایل مخفی اندروید
فایل مخفی اندروید

اکثر مدیران فایل شخص ثالث برای Android نیز دارای تنظیمات فایل‌های مخفی در جایی هستند. علاوه بر این، می‌توانید از صفحه اصلی تنظیمات Android به Storage بروید. تجزیه و تحلیل میزان فضای اشغال شده توسط هر برنامه، از جمله فایل‌های پنهان مرتبط با آن‌ها را مشاهده کنید.

iOS

 iOS در این لیست عجیب است، زیرا سیستم عامل تلفن همراه اپل در واقع به شما اجازه نمی‌دهد فایل‌های مخفی را مشاهده کنید. فایل‌های مخفی پنهان می‌مانند، دور از دسترس کاربران قرار می‌گیرند و فقط برای استفاده از سیستم عامل و برنامه‌هایی که در بالای آن اجرا می‌شوند، باقی می‌مانند.

برنامه Files را در iOS باز کنید، On My iPhone  را انتخاب کنید. همه چیزهایی را که در خود تلفن ذخیره شده‌است مشاهده کنید. پوشه‌هایی که در اینجا مشاهده می‌کنید معمولاً بر اساس برنامه تقسیم می‌شوند. فایل‌های مربوط به تنظیمات کاربر، بارگیری‌ها، فایل‌های ذخیره شده و غیره را در خود نگه می‌دارند.

از صفحه اصلی تنظیمات iOS نیز می‌توانید General و iPhone Storage را انتخاب کنید. ببینید کدام نوع فایل در دستگاه اشغال دارد. اگر مستقیماً به پایین به سمت System Data بروید، می‌توانید ببینید چقدر از این فایل‌های مخفی در حال مصرف است. اما در واقع نمی‌توانید خود فایل‌ها را مشاهده کنید.