اینستاگرام و واتس‌اپ
چرا واتس اپ و اینستاگرام از دسترس خارج شدند؟

در روزهای گذشته نرم افزارهایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ دچار یک سری اختلالاتی شدند و عملکردشان  کامل متوقف شد.

اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک

این سه برنامه فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ که همگی به فیس‌بوک تعلق دارند و زیرساختشان در هر سه برنامه مشترک است، در ساعاتی از روز دو شنبه از حدود ساعت ۱۷، دچار اختلالاتی شده بودند. البته سایر برنامه‌های زیرمجموعه‌ی فیس‌بوک نیز مانند  Facebook Workplace از کار افتادند و متوقف شدند.

فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ با این پیام و خطا مواجه می‌شدند که مرورگر آن‌ها نمی‌تواند هیچ اتصال برقرار کند. یا این‌که واتس‌اپ و اینستاگرام هیچ محتوایی را نمایش نمی‌دادند و همچنین کاربران نمی‌توانستند پیام جدیدی را ارسال و دریافت کنند.

فیس‌بوک، برنامه‌ای اساسی است و تقریبا ایجاد اختلال در آن خیلی کم اتفاق می‌افتد، ولی تأثیری که این برنامه دارد بسیار گسترده است، زیرا باعث اختلال در اپلیکیشن‌های مهم و بزرگی در مقیاس جهانی می‌شود.

فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام برای تمام کاربران در جهان دچار قطعی شده‌ بود. و بر طبق اطلاعات داون‌دتکتور مشخض شد که هزاران کاربر در سراسر جهان این اختلال و قطعی را گزارش کرده‌اند.

اپلیکیشن‌های که دچار اختلال شدند تنها اپلیکیشن‌های مربوط به فیس‌بوک نبود بلکه سرویس‌هایی مانند فیس‌بوک ورک‌پلیس،  و همچنین آکیولس هم دچار مشکل شده بودند. البته در آمریکا هم ارائه‌دهندگانی در خصوص تلفن‌های همراه ورایزون، همینطور تی‌موبایل و AT&T نیز دچار اختلالاتی شدند.

این قطعی با اختلالات به وجود آمده تاثیری که داشت تخمین زده شد که حدود ۱۶۰ میلیون دلار به جهان ضرر اقتصادی وارد کرده است و سهام شرکت فیس‌بوک نیز تا پنج درصد کاهش یافته است.

علت این اختلال:

اگرچه که علت اصلی اختلال همچنان نا مشخص است، اما برخی حدس‌هایی می‌زنند مبنی بر این‌که احتمال حمله سایبری بوده است و برخی نیز از مشکلات تکنیکی صحبت می‌کنند.

اینستاگرام و واتس‌اپ و فیس بوک

مارک زاکربرگ، بعد از اتمام این اختلال با انتشار پستی، از حالت عادی خبر داد که پلتفرم‌های این کمپانی به شکل قبلی و عادی خود بازگشت نموده‌اند و همین‌طور از کاربران خود نیز معذرت‌خواهی کرد و عنوان کرد: “بخاطر اختلال امروز عذرخواهی می‌کنم. می‌دانم تا اندازه برای برقراری ارتباط با افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، به سرویس‌های ما تکیه دارید.”

تیم مهندسی فیس بوک یک پست وبلاگی منتشر کرد که سعی می‌کرد آنچه اتفاق افتاده را توضیح دهد:

“تیم‌های مهندسی شرکت ما متوجه شده‌اند که تمام تغییرات در پیکربندی در روترها که ترافیک‌های شبکه را در مراکز داده هماهنگ می‌کند، باعث مشکلاتی در این ارتباط شده است. که این اختلال باعث توقف درخدمات ما شد.”

این اختلال باعث شد که کاربران به تلگرام هجوم ببرند، و باعث کندی این اپلیکیشن شدند. تلگرام نیز در توییتر خود این‌گونه نوشت که به دلیل این که افراد زیادی در حال ثبت‌نام در تلگرام هستند. این خود دلیلی شد که اگرچه تلگرام برای بیشتر کاربران جهان به‌خوبی و راحتی با آن کار می‌کنند، اما باعث شد برخی  کاربران نیز تحت تاثیر کندی این اپلیکیشن قرار گرفتند.

در این خصوص، اگر علاقمند به 10 حمله آخر سایبری دنیا می‌باشید، اینجا را کلیک کنید.

منبع:

اختلال واتساپ الان، اختلال واتساپ و اینستاگرام، اختلال در اینستاگرام الان، اختلال جهانی اینستاگرام، کی واتساپ وصل میشه، مشکل واتس اپ بیزینس، قطع واتساپ در ایران، فیلتر شدن واتساپ، امروز چرا نمیتونم وارد واتساپ بشم، اینستاگرام واتساپ، لینک اینستاگرام در واتساپ، لینک گروه واتس اپ در اینستاگرام، اتصال اینستاگرام به واتساپ، بیزینس واتساپ جدید، پیج واتساپ چیست، نصب اینستاگرام، اختلال واتساپ و اینستاگرام، امروز فیلتر شدن واتساپ امروز، قطع شدن واتساپ، قطعی اینستاگرام الان، اختلال جهانی اینستاگرام، اختلال در واتس اپ ۹۹