مینی سرور HP TM200
تحلیل مینی سرور HP TM200

پردازنده مینی سرور HP TM200

کمپانی HP، مینی سرور HP TM200 را در دو نسخه پایه و اینترپرایز معرفی کرده است. تفاوت این دو mini server در نوع پردازنده می باشد و در ذیل به تفضیل توضیح داده خواهد شد.

کمپانی HP برای مدل اینترپرایز مینی سرور HP TM200، پردازنده Intel Xeon D1537 را در نظر گرفته است. این پردازنده جزء پردازنده های مینی سروری (کم مصرف) می باشد. دارای ۸ هسته با فرکانس کاری ۱٫۷ گیگاهرتز که تا ۲٫۰ گیگا هرتز برست می شود.

همچنین پردازنده intel Xeon D1537 دارای ۱۶ ترید و ۱۲ مگابایت کش می باشد. که در تست ها به خوبی از پس اجرای مالتی تسک های مخصوص فعالیت های سروری  بر می آید. تست پردازنده در بنچمارک های PassMark عدد ۸۰۲۳ را ثبت کرده است که در رده مینی سرور عالی محسوب می گردد.

مینی سرور HP TM200
مینی سرور HP TM200

همچنین به راحتی از پس پردازش برنامه های اجرایی ۵۰ تا ۶۰ یوزر بر می آید. هیچگونه کندی در اجرا توسط پردازنده intel Xeon D1537 مشاهده نخواهید کرد. بزرگترین مزیت پردازنده intel Xeon D1537 مصرف انرژی بسیار کم پردازنده intel Xeon D1537 می باشد. پردازنده intel Xeon D1537 مصرف برق ۴۵ واتی و چند مزیت جانبی دارد.

اول اینکه تاثیر مستقیمی بر روی کاهش دمای محیط سرور دارد و نیاز به فن های متعدد را از بین می برد در نتیجه سرور سروصدای کمی خواهد داشت. در کنار این ها مصرف کم خود سرور و افزایش چند برابری طول عمر پردازنده و کلیه قطعات سیستم را دربردارد.

مدل دوم مینی سرور HP TM200 مدل پایه هست که با پردازنده intel Xeon D1518 روانه بازار شده است. دارای فرکانس کاری ۲٫۲ گیگا هرتزی با ۴ هسته و ۸ ترید و ۶ مگابایت کش می باشد که ویژگی های مدل اینتر پرایز را از لحاظ مصرف کم دارا می باشد. از لحاظ قدرت نیز قدرت کمتری نسبت به پردازنده مدل intel Xeon D1537 دارد. هر دومدل پردازنده از ۱۲۸ گیگابایت رم DDR4 پشتیبانی می کنند.

ذخیره سازی و رم سرور HP TM200

مینی سرور HP TM200 دارای ۲ اسلات رم از نوع DDR4 با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز می باشد. شایان ذکر هست که رم مینی سرور HP TM200 مانند دیگر سرورها از نوع ECC می باشد. از لحاظ حجمی نیز می توان تا ۱۲۸ گیگا بایت رم در هر دستگاه استفاده کرد. مشخصات رم مینی سرور HP TM200 نشان دهنده این است که مکمل خوبی برای پردازنده مینی سرور HP TM200 می باشد و سرعت و قدرت ایده ال را در اختیار کاربران قرار می دهد.

دیتاسنتر گوگل
دیتا سنتر گوگل

بخش ذخیره سازی کمپانی HPE برای مینی سرور HP TM200 سنگ تمام گذاشته است. دو اسلات هارد موجود در مینی سرور HP TM200، قابلیت پشتیبانی از انواع هاردهای موجود در بازار را داراست. هاردهای ۲٫۵ اینچی و ۳٫۵ اینچی SATA و SAS را پشتیبانی می کند. علاوه بر این یک اسلات PCIe Gen3 مخصوص هاردهای پر سرعت NVMe تعبیه شده است که از هاردهای پرسرعت NVMe پشتیبانی می کند.

شرکت hpe
شرکت hpe

کمپانی HPE برای آن دسته از کاربرانی که کاربری ذخیره سازی دارند چاره ای اندیشیده و حاصل آن یک پورت در زیر دستگاه است. به وسیله اتصال یک Expansion که دارای ۴ پورت HOTPLUG هارد ۳٫۵ اینچی پیاده سازی شده و در نهایت می تواند تا ۲۴ ترابایت حافظه را به مجموعه اضافه و استفاده کرد.

ظاهر مینی سرور HP TM200

یکی از مزیت های مینی سرور HP TM200 جاگیری کم محیطی و کوچک بودن سرور HP TM200 می باشد. در محیط های اداری و شرکتی یک فاکتور مهم و تعیین کننده برای انتخاب سرور کوچک و بی سروصدا بودن سرور می باشد. این مهم یکی از دلایل اقبال ادارات و سازمانها و شرکت ها از مینی سرور HP TM200 می باشد.

سرور hp tm200

طراحی سرور HP TM200

کمپانی HP مینی سرور HP TM200 را با یک قاب فلزی مستحکم و مشبک طراحی کرده است تا هم استحکام لازم را داشته باشد و هم انتقال صحیح گرما از طریق بدنه فلزی انجام شود تا سرور داغ نشود.

روی قاب فلزی مینی سرور HP TM200 یک فریم سیقل خورده زیبا از جنس پلاستیک بکار گرفته شده است که زیبایی ظاهری منحصر بفردی را به مینی سرور HP TM200 بخشیده است.

HP TM200 همچنین یک فن کوچک برای خنک سازی محیط داخلی دارد که به زیبایی جایگزاری شده است.

پورت ها و وسایل جانبی

در پنل جلویی دستگاه دکمه پاور را مشاهده می کنیم که هندسه زیبایی به دستگاه بخشیده و با  LEDهای چهارگانه وضعیت تزیین شده است. همچنین در پنل جلو یک پورت USB از نوع ۲٫۰ و یک پورت USB از نوع ۳٫۰ تعبیه شده است.

در پنل پشتی miniserver، ورودی آداپتور برق ۱۹ ولتی، یک پورت خروجی تصویر VGA و دو پورت USB از نوع ۳٫۰ تعبیه شده است. علاوه بر این ها در پنل پشتی دستگاه سه عدد پورت شبکه سیمی ۱۰۰۰ شامل یک عدد پورت ILO و دو عدد پورت شبکه سیمی موجود می باشد.

همچنین کمپانی HP قابلیتی را اضافه کرده است که با اضافه نمودن ماژول ۴ پورت شبکه ۱۰۰۰ سیمی دیگر می توان به مینی سرور HP TM200 اضافه و استفاده کرد. همه این موارد نشان دهنده یک دستگاه همه فن حریف در ابعاد بسیار کوچک ۲۰*۲۰*۴٫۵ سانتی متر است که وزن ناچیز ۲ کیلوگرمی دارد.

امکانات نرم افزاری سرور HP TM200

کمپانیHP مینی سرور HP TM200 را با توجه به نیاز بازار به همراه فریمور شل لینوکسی و همچنین قابلیت   ILO که مورد نیاز سرورها می باشد روانه بازار کرده است. انواع سیستم عامل های سروری و کلاینتی را اعم از مایکروسافتی و لینوکسی و همچنین انواع هایپروایزورهای موجود را پشتیبانی می کند.

نقاط قوت و ضعف سرور HP TM200

از نقاط قوت سرور HP TM200 می توان به کم حجم و بی سروصدا بودن اشاره کرد که درمیان سرورها بی نظیر هست. دیگر نقطه قوت سرور HP TM200 کم مصرف بودن سرور هست که فقط ۱۸۰ وات مصرف می کند. داشتن پورت ILO و همچنین پشتیبانی از انواع هاردها می باشد. نقطه عطف نقاط قوت mini server HP TM200 ماژولار بودن و قابلیت اضافه کردن ۴ هارد و ۴ پورت شبکه می باشد که سرور HP TM200 را برای گستره کاربری های سروری مناسب می سازد. اما در رابطه با نقاط ضعف سرور HP TM200 میتوان عدم وجود رید کنترولر سخت افزاری و عدم وجود خروجی صدا را ذکر کرد.