اینترنت اشیا
اینترنت اشیا (IOT) چگونه دنیا را متحول خواهد کرد؟

اینترنت اشیا IOT یا اینترنت چیزها در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مطرح شد؛ او بیان کرد که در آینده جهانی خواهیم داشت که اشیای بی‌جان دارای هویتی از نوع دیجیتال خواهند داشت و می‌توان از طریق مینی کامپیوترها آن‌ها را مدیریت کرد.

اینترنت اشیا
اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چیست؟

در تعریف اینترنت اشیا IOT این سوال مطرح می شود که چگونه جهانی با اشیایی در ارتباط با حوزه دیجیتال خواهیم داشت و می‌توانیم اشیا را به کنترل خود درآوریم. این ارتباط بین انسان و اشیا ، اشیا و اشیا می‌باشد.

حتما شنیده‌اید که هنگام خرید ماشین لباسشویی به شما توضیح می دهند که می توانید از راه دور دستگاه را روشن و خاموش کنید و آن را کنترل کنید. می‌توانید برای درهای ورودی و خروجی، سیستم های امنیتی و ترموستات هم این کار را انجام دهید و آن‌ها را از طریق هاب به هم متصل کنید و دیتاها را بین این دستگاه‌ها به اشتراک بگذارید. می‌توانید این کاربری را در سازمان‌های مختلف با دستگاه ‌های بیشتر انجام دهید. به طور مثال در مدارس، تخته‌های هوشمند نمونه ای از اینترنت هوشمند است.

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

مراحل اینترنت اشیا به شرح زیر است:

1- جمع‌آوری داده‌ها از طریق سخت افزارهای نصب شده بر روی دستگاه.

2- نگهداری و به اشترک گذاشتن اطلاعات جمع آوری شده از طریق سنسورهای نصب شده در فضای ابری.

ابزارهای دیگری هم علاوه بر سنسور برای جمع آوری اطلاعات وجود دارد از جمله بلوتوث، اینترنت و  Wi-Fi.

اینترنت اشیا در کسب و کار

امروزه شاهد ورود استارتاپ‌های بسیاری هستیم که فرآیند کارکرد آن‌ها در بستر اینترنت اشیا است و روز به روز در حال افزایش است. همبستگی دیتاهای حاصل از اینترنت اشیا می‌تواند بازاریابی هدفمند محصولات و خدمات را متحول کند.

کاربرد اینترنت اشیا

1- صنعت کشاورزی

از اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها می‌توان برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به متغییرهایی همچون بارش، هجوم آفت‌ها، دما، اجزای تشکیل دهنده خاک و حتی میزان سرعت باد استفاده کرد. می‌توانیم از این اطلاعات در جهت  اتوماسیون زمین‌های کشاورزی، بهترکردن کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی، کمتر کردن ریسک و افزایش محصولات استفاده کرد.

2- صنعت ماشین سازی و اتوماسیون

با استفاده از اینترنت اشیا می‌توانیم ماشین‌آلات را به صورت شبکه‌ای در ارتباط با یکدیگر درآوریم و در جهت ساخت محصولات جدید و بهینه‌سازی زمان تولید از آن استفاده کنیم.

3- بانکداری

با توجه به توانایی اینترنت اشیا در جمع ‌آوری حجم زیادی از اطلاعات و پردازش این داده‎‌ها می‌تواند برای سیستم‎‌های مالی بسیار مفید باشد. بلاکچین‌ها در سیستم بانکداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و اینترنت اشیا قابلیت انجام این کار را دارد.

4- بیمارستان

در تخت‌های هوشمند در جهت تشخیص خالی یا پر بودن تخت می‌توانیم از اینترنت اشیا استفاده کنیم. هنگامی که بیمار می‌خواهد بلند شود اینترنت اشیا با تنظیم فشار مناسب به بیمار کمک می‌کند تا بدون دخالت پرستاران، به بیمار رسیدگی شود.

علاوه بر موارد فوق، در پتروشیمی، حمل و نقل، محیط زیست، سیستم‌های دزدگیر و دوربین و صنعت هوایی می‌توانیم از قابلیت‌های اینترنت اشیا استفاده کنیم.