مادربرد
چگونگی انتخاب مادربرد

در اینجا این خبر خوب وجود دارد که برای انتخاب مادربرد نیازی به دانستن همه چیز در مورد هر چیپست ندارید. مطمئناً، می‌توانید در مورد همه چیپست‌های مدرن تحقیق کنید، بین کسب و کار اینتل، پردازنده اصلی، عملکرد و چیپست‌های با ارزش تصمیم بگیرید، یا همه چیز را در مورد سری A و سری ۹ AMD یاد بگیرید.

انواع برد

برد Z170 می‌تواند تا ۶۴ گیگابایت حافظه رم DDR4 را در خود جای دهد، در حالی که برد X99 می‌تواند تا ۱۲۸ گیگابایت را مصرف کند. برد Z170 دارای چهار اسلات ۱۶x PCI Express 3.0 است، اما حداکثر پردازنده‌ای که می‌تواند از آن استفاده کند Core i7 6700K است که در مجموع به ۳۶ خط در ۱۶ خط می‌رسد. از طرف دیگر، برد X99  می‌تواند تا حداکثر ظرفیت را داشته باشد.

مادربرد
مادربرد

در صورت داشتن پردازنده گران قیمت مانند CPU Core i7 6850 40 خط PCI Express 3.0. برای اکثر کاربران، این مهم نخواهد بود، اما اگر دسته ای از کارت‌های توسعه دارید، باید خطوط را بشمارید و مطمئن شوید که برد انتخابی شما دارای پهنای باند کافی است.

بدیهی است که سیستم X99 قدرتمندتر است اما وقتی این نمودارهای مقایسه را بررسی می‌کنید، باید از خود بپرسید که در واقع به چه ویژگی‌هایی نیاز دارید. چیپست Z170 حداکثر هشت دستگاه SATA را می‌پذیرد و این مادربرد خاص دارای ویژگی‌های دیگری است که آن را به یک چشم انداز جذاب برای یک کامپیوتر بازی قدرتمند تبدیل می‌کند. چیپست X99 تنها در صورتی ضروری است که شما به یک پردازنده جدی با چهار یا چند هسته، بیش از ۶۴ گیگابایت رم نیاز داشته باشید، یا به کارت‌های توسعه زیادی نیاز دارید.

شاید در نهایت سیستم Z97 معتدل‌تری را در نظر بگیرید، که تا ۳۲ گیگابایت RAM DDR3 ، پردازنده ۱۶ خطه Core i7 4790K  با ۱۶ خط و کارت گرافیک PCI Express 3.0 با سرعت کامل کار می‌کند.

جابجایی بین این چیپست‌ها با هر چیپست صعودی آشکار است، شما می‌توانید CPU ، RAM  و گزینه‌های گرافیکی بهتری را انتخاب کنید. اما هزینه‌ها نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

معمولاً تنها چیزی که این نمودارهای مقایسه‌ای مورد بحث قرار نمی‌دهند، قابلیت اورکلاک است. ممکن است برخی از ویژگی‌های اورکلاک را ذکر کند، اما شما همچنین باید در بررسی‌ها جستجو کنید و کمی گوگل کنید تا مطمئن شوید که می‌تواند اورکلاک را کنترل کند.

به یاد داشته باشید، هنگام در نظر گرفتن هر قطعه، مادربرد یا موارد دیگر، مطمئن شوید که دقت لازم را انجام داده‌اید. فقط به نظرات کاربران تکیه نکنید، کمی وقت بگذارید تا نظرات سخت افزاری واقعی گوگل را ببینید و از نظر حرفه ای‌ها درباره آن‌ها مطلع شوید.

فراتر از نیازهای مطلق RAM ، گرافیک و CPU ، هر چیپست باید تمام نیازهای اساسی شما را از قبیل صدای داخلی، پورت‌های USB ، LAN ، اتصالات قدیمی و غیره را برطرف کند.

با این حال، آنچه دریافت می‌کنید بستگی به خود مادربرد و ویژگی‌هایی دارد که سازنده تصمیم گرفته است شامل آن شود. بنابراین اگر مطلقا چیزی مانند بلوتوث یا Wi Fi می‌خواهید، و برد مورد نظر شما آن را شامل نمی‌شود، باید آن را به عنوان یک جزء اضافی خریداری کنید که اغلب یکی از آن شکاف‌های USB یا PCI Express را اشغال می‌کند.

چگونگی انتخاب مادربرد بر اساس کاربری

به طور مثال مادر برد تین کلاینت ۵۰۶۰ دل وایز دارای دو اسلات DDR3 و پورت SATA و M2 است و دارای دو سوکت خروجی برای صدا و میکروفون است.

تین کلاینت 5060
تین کلاینت 5060

سیستم‌سازی به خودی خود یک هنر است و بسیار بیشتر از آنچه امروز در اینجا درباره آن صحبت کردیم وجود دارد. اما امیدوارم این به شما تصویر واضح تری از چیپست، اهمیت آن و برخی از نکاتی را که باید هنگام انتخاب مادربرد و اجزای سیستم جدید در نظر بگیرید، ارائه دهد.