سیستم عامل هارمونی
سیستم عامل هارمونی سیستم عامل نسل بعدی

سیستم عامل هارمونی یک سیستم عامل نسل بعدی است که می‌تواند بر روی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های هوشمند اجرا شود. این دستگاه‌های مختلف هوشمند را قادر می‌سازد تا به یک زبان صحبت کنند، ارتباط و همکاری بهتر را تسهیل می‌کند و یک تجربه تعامل ساده، روان، مستمر، امن و قابل اعتماد را در همه سناریوها به ارمغان می‌آورد.

HarmonyOS که در ابتدا در آگوست 2019 معرفی شد، قرار است برای اولین بار با عرضه نسخه اصلی نسخه 2.0 تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها را روانه بازار کند. در واقع، هواوی تعداد زیادی از محصولات جدید خود را با نرم افزاری که از قبل روی آن نصب شده است، معرفی کرده است.

 سیستم عامل هارمونی
سیستم عامل هارمونی

سیستم عامل هارمونی مربوط به جایگزینی خدمات تلفن همراه Huawei (HMS) با برنامه‌های Google است که این شرکت در تلاش برای عبور از ممنوعیت Huawei کار می‌کند.

این‌ها برنامه‌هایی هستند که مانند تلفن‌های هوشمند Huawei P40 یا Mate 40 روی گوشی‌های هوشمند خود قرار می‌گیرند، و مطمئناً یک عنصر ساعت در هواوی وجود دارد که قبل از آنکه مردم آن را با ممنوعیت برنامه‌های Google بیش از حد مرتبط کنند، بخش تلفن خود را احیا می‌کند.

سیستم عامل هارمونی (که قبلاً با نام رمز HongMeng شناخته می شد) یک پلتفرم است که برای انواع دستگاه‌ها طراحی شده است. این دستگاه در دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند نمایشگرهای هوشمند یا تجهیزات خانه هوشمند شروع به کار کرد ، سپس به تلویزیون منتقل شد و اکنون برای تلفن‌ها، رایانه‌های لوحی و ساعت‌های هوشمند نیز عرضه می‌شود.

تاریخ انتشار HarmonyOS 2

استفاده از سیستم عامل هارمونی رایگان است، مادامی که دستگاهی با سیستم عامل داشته باشید، اما از آنجا که حتی بهترین دستگاه‌های هواوی نسبتاً مقرون به صرفه هستند، نباید خیلی سخت باشد.

شما می‌توانید در حال حاضر دستگاه‌های سیستم عامل هارمونی را در چین خریداری کنید، اما بقیه ما هنوز منتظر آزمایش نرم افزار هستیم. هواوی محصولات جدیدی مانند Huawei MatePad Pro 2021 و Huawei Watch 3 را به همراه این نرم افزار معرفی کرده است، اما هنوز در مورد هیچ گوشی هوشمندی اطلاعاتی در دست نداریم.

تلفن‌های هوشمندی مانند Huawei Mate 40 و Huawei P40 در چین به روزرسانی می‌شوند، اما هنوز در مورد دستگاه‌های دیگر در سراسر جهان چیزی نشنیده‌ایم.

 سیستم عامل هارمونی
سیستم عامل هارمونی

ما انتظار داریم که سیستم عامل هارمونی را تقریباً در تمام محصولات Huawei در آینده ببینیم، از جمله Huawei P50 که مدت‌ها منتظرش بودیم و محدوده Huawei Mate 50 نیز حتی ممکن است به دستگاه‌هایی که در حال حاضر اندروید دارند و توسط هواوی ساخته نشده‌اند برسد.

سیستم عامل هارمونی چگونه کار می‌کند؟
هواوی مدعی است که با ظهور دستگاه IoT ، سیستم عامل کارآمدتری مورد نیاز است. با توجه به اینکه این دستگاه‌های اینترنت اشیا نسبت به گوشی‌های معمولی حافظه و فضای ذخیره سازی کمتری دارند، چه برسد به بهترین تلفن‌های هوشمند، آن‌ها به کد بسیار ساده تری نیاز دارند و برای 100 خط کد Android ، فقط می‌توانید یک خط کد سیستم عامل هارمونی داشته باشید.

با وجود این، HarmonyOS  هنوز قادر است عملکردهای قدرتمندی را در دستگاه‌ها ارائه دهد.

هوآوی با در نظر گرفتن “رویکرد تک هسته ای در دستگاه‌ها” همچنین قصد دارد یک اکوسیستم مشترک از دستگاه‌های مختلف ایجاد کند، سیلوها را بشکند و به نوبه خود در وقت توسعه دهندگان صرفه جویی کند. یک برنامه را می‌توان در سر واحد ماشین، ساعت هوشمند، ردیاب تناسب اندام و بلندگو مستقر کرد و به طور کامل کار می‌کند.

ما قبلاً ایده‌های مشابهی را مشاهده کرده بودیم، به ویژه در Windows Phone ، که دارای هسته مشترک با  Windows 10 بود. در حالی که این موفقیتی نداشت، هواوی می‌تواند گلوله‌ای نقره ای در سازگاری با تفنگ اندرویدی خود داشته باشد.

در عمل، بسیار شبیه سایر نرم افزارهای تلفن‌های هوشمند است، با ظاهری مشابه EMUI 12 (آخرین نسخه نرم افزار اندروید هواوی)، اما با برخی ویژگی‌های اضافی مانند سرویس ابزارک‌ها که به شما امکان سفارشی سازی بهتر صفحه اصلی دستگاه را می‌دهد.

سیستم عامل هارمونی زندگی خود را به عنوان یک سیستم عامل تلویزیونی آغاز کرد تا فرصت‌هایی را برای ریخته گری یکنواخت و حرکت سیال در دستگاه ها ایجاد کند، بنابراین یک کاربر می‌تواند با تلفن خود تماس ویدئویی داشته باشد، آن را به تلویزیون در آشپزخانه منتقل کند، سپس آن را در اتاق نشیمن ادامه دهد. پس از آن، آن‌ها می‌توانند یک تماس تلفنی بگیرند و از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کنند و تماس از طریق آن‌ها از بلندگوی هوشمند به بلندگوی دیگر برسد.

یک کنترل پنل جدید در سیستم عامل هارمونی  نحوه انجام این کار را نشان می‌دهد و شما می‌توانید یک لوگو را روی عناصر مختلف روی صفحه نمایش گوشی بکشید تا از دستگاه‌های دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال، هواوی نشان داد که چگونه می‌توانید نماد صفحه هوشمند را روی نماد تلفن بکشید تا فیلم به تلویزیون HarmonyOS برسد.

برای کار در کنار تلفن خود، باید یک دستگاه سازگار داشته باشید، اما اگر خانه شما پر از دستگاه‌هایی باشد که با  HarmonyOS سازگار باشند، ایده جالبی است.

ویژگی جدید مرکز وظیفه همچنین به شما امکان می‌دهد از برنامه‌ها در دستگاه‌های مختلف بدون نصب آن‌ها بر روی هر یک استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بدون نیاز به بارگیری مجدد برنامه، یک بازی را روی تلفن هوشمند خود انجام دهید و سپس آن را به رایانه لوحی سیستم عامل هارمونی منتقل کنید.

سیستم عامل هارمونی همچنین روی ساعت‌ها، بلندگوها و قسمت‌های جلویی خودرو کار می کند، اما به این دسته دستگاه‌ها محدود نمی‌شود. علاوه بر این، منبع باز است، و هواوی وعده‌های زیادی برای پشتیبانی توسعه دهندگان در خط ارائه می‌دهد.

 سیستم عامل هارمونی
سیستم عامل هارمونی

در جریان رونمایی از سیستم عامل هارمونی ، این شرکت توسعه دهندگان برنامه‌های مختلفی را که با این شرکت کار می‌کنند، از جمله خدماتی مانند Weibo در چین، نشان داد.

از آنجا که HarmonyOS یک پلت فرم منبع باز است، توسعه دهندگان قادر خواهند بود برنامه‌هایی را برای این پلتفرم ارائه دهند و سایر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند حتی ممکن است استفاده از سیستم عامل را انتخاب کنند.

هواوی همچنین ادعا می‌کند که سرعت و عمر باتری از طریق سیستم عامل هارمونی بهبود می‌یابد، اما تا زمانی که دستگاه‌های بیشتری را آزمایش کرده ایم، نمی‌توانیم این ادعا را آزمایش کنیم.

بن وود ، تحلیلگر ارشد CCS Insight به TechRadar گفت: “اعلامیه های هوآوی نشان دهنده نیاز آن به دور از وابستگی به تلفن‌های هوشمند به سایر دسته‌های سخت افزاری مانند تبلت، بلندگوهای هوشمند، هدفون، پوشیدنی‌ها، نمایشگرها و موارد دیگر است. بسیاری از این دستگاه‌ها قادر هستند استفاده از Wi Fi به جای اتصال تلفن همراه، دور زدن تحریم‌های مربوط به تراشه های 5G را آسان‌تر می کند. “

 سیستم عامل هارمونی به گونه‌ای طراحی شده است که بین مجموعه‌ای از دستگاه‌های متصل که هواوی آن‌ها را هدف قرار می‌دهد، چسب ایجاد کند. هواوی امیدوار است بتواند از رهبری اپل پیروی کند، زیرا دارای یک پلتفرم نرم افزاری واحد است که در همه جهات گسترش می‌یابد و تجربه ای بی نظیر را برای مشتریانی که از اکوسیستم محصولات خود خریداری می‌کنند، ارائه می دهد.