تین کلاینت
راه اندازی تین کلاینت

استفاده از تین کلاینت

تعریف تین کلاینت عبارت است از دستگاهی محاسباتی که به یک سرور متصل است. همانطور که می دانید یک رایانه شخصی معمولی دارای حافظه، فضایی برای ذخیره سازی و محاسبات برای اجرای برنامه‌ها و انجام کارهای محاسباتی به صورت خودکار است، اما یک تین کلاینت به مانند یک رایانه مجازی با استفاده از قدرت محاسباتی موجود در سرورهای شبکه عمل می کند. در ادامه راه اندازی تین کلاینت را با شما شرح می دهیم.

راهنمای خرید تین کلاینت

اگر هنوز دستگاه مورد نظر خود را انتخاب نکرده اید و در مورد جایگزینی این سیستم‌ها مطمئن نشده اید، بیایید در ابتدای امر به این سوال پاسخ دهیم که چرا تین کلاینت؟ تین کلاینت‌ها نسلی از پردازنده‌ها هستند که جایگزین مناسب تری برای کیس‌های کامپیوتر و یا به اصطلاح PC‌ها هستند. معمولا قدرت پردازش اطلاعات و قطعات کافی برای دسترسی و استفاده از منابع محاسباتی یک سرور را دارند.

ابعاد و وزن تین کلاینت‌ها نسبت به کامپیوترهای قدیمی شخصی بسیار کمتر است. مصرف انرژی و تولید آلودگی صوتی این دستگاه‌ها، نسبت به  سیستم های مبتنی بر کیس (CASE) باز هم کمتر است. از این رو گزینه مناسبی برای اکثر مشاغلی که برای مجموعه خود نیاز به استفاده مبتدی تا نیمه حرفه ای از کامپیوترها دارند، می باشد.

دستگاه تین کلاینت
دستگاه تین کلاینت

آموزش راه اندازی تین کلاینت

برای نصب و راه اندازی تین کلاینت‌ها، نیاز به 3 فاکتور اساسی داریم. با توجه به سیستم عامل تین کلاینت و نوع کاربری آن و همچنین محل قرار گرفتن تین کلاینت نوع آن را انتخاب می کینیم.

به تفکیک به تعریف هر کدام می پردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

۱. انتخاب نوع کاربری تین کلاینت

بسته به نوع کاربری، تین کلاینت مناسب خود را انتخاب می کنیم. کاربری ما می تواند اداری (استفاده از نرم افزارهای Office و اینترنت)، نیمه حرفه ای و یا حرفه ای باشد. تین کلاینت‌ها در ابعاد مختلفی ایجاد شده است و از لحاظ فنی، کیفیت، ظاهر و قیمت بسیار متنوع است.

برای راه اندازی تین کلاینت ابتدا باید دستگاه را به برق وصل و روشن کنید. توجه داشته باشید که دستگاه تین کلاینت مانند کیس‌های کامپیوتری قطعات اصلی یک کیس و منابع آن را دارد. بنابراین نیازی به سرور و یا سیستمی دیگر ندارد.

۲. نصب سیستم عامل روی تین کلاینت ها

برای دستگاه تین کلاینت باید ویندوز مخصوص تین کلاینت را نصب کنیم. اولین مرحله بعد از روشن شدن هر سیستم نصب سیستم عامل بر روی آن است. تین کلاینت‌ها معمولا مانند PC ها ، قابلیت نصب انواع سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و یونیکس را بر روی خود دارند. بنابراین فضایی که قبلا با آن کار می کردید کاملا در دسترس شما قرار دارد. مراحل نصب دقیقا مانند نصب ویندوز روی سیستم می باشد. می توانید نرم افزارهای مخصوص تین کلاینت را دانلود کنید.

بوت (BOOT) کردن سیستم عامل روی تین کلاینت هیچ تفاوتی با کیس معمولی کامپیوتر ندارد. به وسیله فایل بوت روی دیسک یا فلش، سیستم عامل را نصب میکنیم. اگر روش دیسک (DVD) را انتخاب کنید، نیاز به یک DVD ROM اکسترنال دارید. DVD ROM دستگاهی برای خواندن CD و DVD خارج از سیستم است.

۳. محل قرار گیری تین کلاینت ها

تبن کلاینت‌ها متناسب با هر محل قرار گیری طراحی شده اند. می توانید متناسب با سلیقه خود محل قرارگیری را مشخص کنید. به طور مثال:

محل قرارگیری در پشت مانیتور، باکس ضد سرقت(Safe Box)، کنار مانیتور،  روی میز و در داخل کشور.

ویژگی مشترک همه ی تین کلاینت‌ها و حتی زیرو کلاینت‌ها، کوچک و کم جا بودن آن‌ها است. به دلیل داشتن این ویژگی، به امنیت فیزیکی سیستم، حداقل کردن خسارت‌های وارده به سیستم، شکیل و زیبا بودن محیط‌های کاری و استفاده بهینه از فضای موجود کمک بسیار زیادی می کند.

پروتکل راه اندازی تین کلاینت

برای راه اندازی تین کلاینت‌ها پروتکل‌های متفاوتی وجود دارد: از جمله پروتکل RDP، PcoIP و Citrix

1-نصب تین کلاینت با پروتکل RDP

پروتکل RDP، بسیار ابتدایی است. برای راه اندازی زیروکلاینت و تین کلاینت اکثرا این پروتکل را پشتیبانی می کنند و میتوان آن ها را با این پروتکل راه اندازی کرد. این پروتکل را می توان به 2 صورت راه اندازی کرد.

روش اول:

یک ویندوز 10 بر روی سرور نصب می کنیم. محدودیت remote زدن به ویندوز 10 را بر می داریم. به دلیل اینکه ویندوز کلاینت ویندوز 10 هست ، اجازه ریموت زدن بیش از 1 کاربر را به ما نمی دهد، به همین دلیل با نرم افزارهای همچون  RDP wrapper، می توان محدودیت تعداد افرادی که به ویندوز remote می زنند را برداریم. بعد از این کار باید قابلیت ریموت ویندوز را فعال کنیم. سپس یوزرها را در user managment سیستم بسازیم و آن‌ها را عضو گروه remote desktop کنیم. این روش برای فعال سازی ویندوز بر روی ویندوز 10 می باشد.

روش دوم:

این روش فعال سازی، بر روی ویندوز سرور صورت می گیرد. در ابتدای امر باید role ای را بر روی ویندوز سرور اضافه کنیم.  به نام remote desktop session host که در این صورت قابلیت remote برای تعدادی بی نهایت کاربر فعال می شود.

انواع دستگاه تین کلاینت

2-نصب تین کلاینت با پروتکل PcoIP

نصب و راه اندازی تین کلاینت با روی پروتکل PCoIP به راحتی RDP نمی باشد. توجه داشته باشید که دستگاه شما باید قدرت پشتیبانی از این پروتکل را داشته باشد. بهترین تین کلاینت برای این پروتکل تین کلاینت‌های hp و تین کلاینت‌های dell، از این نوع پروتکل پشتیبانی می کنند. برای راه اندازی تین کلاینت ابتدا باید سرو را تهیه کنید و بر روی آن مجازی ساز ESX نصب کنید. بعد از آن نیازمند حداقل 3 ماشین مجازی هستید.انواع ماشین مجازی عبارتند از Domain Control، horizon connection server و horizon connection server

3-نصب تین کلاینت با پروتکل Citrix

آخرین پروتکل ، پروتکل ICA Citrix می باشد. شما به یک سرور مجازی و 4 ماشین مجازی نیاز دارید. ماشین‌های مجازی مورد نیاز عبارتند از domain control ، delivery control، delivery agent و همچنین ماشین مجازی سازی لایسنس سرور. پروتکلی که در سیتریکس اجرا می شود، پروتکل ICA می باشد، البته راه اندازی Citrix کمی سخت می باشد.